Manfaatkan Ilmu itu...




Permulaan hidup amat menyukarkan begitu juga permulaan blog aku ni....
aku pun xpasti dari mana sebenar nya datang idea nak berblog ni..

Itu bermakna aku mula melangkah ke dunia blog dengan zero kosong xde apa2 ilmu di dada tentang blog..

Apa-apa pun tujuan aku berblog  cuma nak berkongsi apa yang ada dekat dunia ni...selagi masih hidup perkongsian ilmu itu adalah tanggungjawab kita sebagai manusia....
Sesungguhnya, amanah menyampaikan ilmu adalah tanggungjawab yang dipersoalkan pada akhirat kelak.
Rasulullah SAw bersabda yang bermaksud: "Setiap kamu ialah pemimpin dan setiap kamu juga bertanggungjawab terhadap yang dipimpinnya." (Hadis riwayat at-Tirmizi)


faham hadis di atas??

 tidak semesti nya hanya yang mempunyai kelayakan shj yg boleh menyampaikan ilmu...

kita yg tak ada apa pengiktirafan pun boleh berkongsi ilmu selagi ia boleh membawa manfaat kepada kita ianya layak di gelar ilmu walaupn dengan hanya sebaris kata...

dan jangan la pula anda semua salah dalam menyebar kan ilmu seperti yang kita tahu sekarang macam-macam perkara yang telah banyak mempengaruhi anak muda sekarang...

MAKSUD KELEBIHAN ILMU YANG BERMANFAAT BUKAN LAH HANYA BILA SESEORANG ITU ALIM DALAM BIDANG al-QURAN ATAU MUNGKIN JUGA RAJIN BACA QURAN..

KENAPA BEGITU BOLEH LIHAT SINI



3 comments:

"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."
-Hassan Al Basri-

budi bahasa lambang peribadi